Cara Periksa Telefon Samsung Asli

Peredaran Samsung supercopy, KW, rekondisi, dan telefon pintar replika agak mengganggu pengguna alat asal. Sebabnya, beberapa telefon bimbit palsu ini juga dijual secara bebas di kedai telefon bimbit atau di kedai dalam talian.


Memaparkan telefon pintar Samsung palsu tidak jauh berbeza dengan yang asal. Ini sememangnya sangat membimbangkan kerana kebanyakan dari kita merasa sukar untuk melihat perbezaannya jika hanya sepintas lalu.

Bagaimana Untuk Memeriksa Telefon Samsung Asli

Oleh itu, sebagai pembeli, kita mesti lebih teliti dalam membezakan telefon pintar Samsung asli dengan yang palsu. Nah, iKini Kami  akan berkongsi langkah-langkah untuk memeriksa telefon bimbit asal Samsung untuk membezakannya daripada yang palsu:

Paparan Luar

Di telefon bimbit Samsung palsu, lokasi butang menu kelihatan tidak seimbang. Tidak seperti Samsung asal yang butang menunya betul di tengah. Skrin juga kelihatan berbeza dengan yang asal. Skrin Samsung palsu tidak sepenuhnya menghulurkan, meninggalkan jurang cukup lebar di antara skrin dan tepi telefon.

Kod Khas

Terdapat beberapa kod yang boleh digunakan untuk memeriksa sama ada telefon pintar Samsung anda asli atau tidak. Kod pertama ialah IMEI, masukkan kod * # 06 # pada telefon pintar anda, maka nombor IMEI anda akan dipaparkan pada skrin. Segera sepadan dengan nombor IMEI di dusbook atau tapak khas untuk mengenal pasti kesahihan IMEI telefon bimbit.

Kemudian, semak versi firmware untuk telefon pintar anda dengan kod * # 1234 #. Sekiranya telefon pintar anda dapat membaca arahan daripada kod yang anda masukkan, anda pasti telefon pintar anda adalah tulen.

Samsung Kies

Jika iPhone palsu atau tulen boleh diperiksa melalui iTunes, keaslian HP Samsung juga boleh diuji menggunakan Samsung Kies. Sebagai maklumat, Samsung Kies adalah perisian rasmi dari Samsung untuk menyambung telefon pintar / tablet Samsung ke komputer. Pastikan Samsung Kies dipasang pada komputer anda.

Seterusnya, sambungkan telefon pintar Samsung ke komputer menggunakan kabel data. Jika Samsung Kies boleh mengesan dan menyambung dengan telefon pintar anda, maka telefon pintar Samsung anda adalah tulen. Sebaliknya, jika Samsung Kies tidak dapat membaca telefon bimbit anda, maka boleh jadi telefon bimbit Samsung anda palsu.

Kelajuan Internet dan Hang

Berdasarkan pengalaman pengguna. Bagaimana cara memeriksa telefon bimbit Samsung tulen atau palsu boleh dilakukan dengan cara yang mudah, seperti memantau kelajuan internet. Sebagai contoh, Samsung palsu cenderung menjadi perlahan apabila menjalankan pelbagai aplikasi dan menyemak imbas di internet. Walau bagaimanapun, internet yang perlahan juga boleh disebabkan oleh penyedia yang anda gunakan.

Cara membezakan ialah mematikan sambungan data dan beralih ke Wi-Fi. Secara umum, kelajuan Wi-Fi lebih cepat daripada perkhidmatan internet daripada pembekal. Jika selepas menukar ke Wi-Fi ternyata telefon pintar anda masih perlahan, mungkin telefon pintar anda palsu.

Di samping itu, Samsung palsu juga mudah digantung apabila menjalankan pelbagai aplikasi serentak kerana menggunakan kapasiti RAM yang lebih kecil daripada yang sepatutnya. Malah, telefon pintar anda mungkin baru setua jagung.

Membandingkan Spesifikasi

Pengesahan Samsung HP juga boleh dilihat dari spesifikasi. Sebagai contoh, Samsung Galaxy S4 menawarkan kapasiti penyimpanan dalaman sebanyak 16 GB. Anda tidak menggunakan memori dalaman untuk menyimpan sebarang aplikasi. Walau bagaimanapun, apabila anda ingin memasang aplikasi baru, skrin telefon pintar memaparkan pemberitahuan bahawa tidak ada kapasiti penyimpanan yang mencukupi.

Nah, telefon pintar anda mungkin palsu. Di samping itu, semak resolusi kamera telefon pintar. Bandingkan sama ada resolusi setinggi spesifikasi rasmi dan sama ada gambar adalah jelas seperti peranti Samsung yang lain.