Cara Menghemat Baterai Smartphone Samsung

Kecewa dengan bateri telefon pintar yang habis dengan cepat? Malah, telefon bimbit Samsung Galaxy Note 5 berkaliber mudah dilepaskan. Malah, kapasiti bateri Nota 5 mencapai 3,000 mAh. Nah, bagaimana anda menyimpan bateri Samsung ini lebih lama lagi ketika anda melakukan perjalanan?

Kita tidak boleh selalu mengecas bateri melalui pengecas atau bank kuasa, bukan? Sementara itu, telefon pintar kami mesti kekal aktif untuk pelbagai tujuan. Sekarang anda tidak perlu bimbang lagi, kerana kami akan berkongsi cara untuk menjimatkan bateri Samsung yang mudah dan mudah. Apa itu?


Menggunakan Ciri Mod Penjimatan Kuasa

Di beberapa telefon bimbit Samsung terkini, seperti Nota 5, ciri Mod Penjimatan Kuasa telah dibenamkan untuk menjimatkan kuasa bateri. Ciri ini sangat berguna untuk memastikan telefon pintar anda aktif selama berjam-jam. Jadi, bagaimana mod Penjimatan Kuasa berfungsi?

Ciri ini meminimumkan penggunaan CPU, mengurangkan kecerahan skrin, mengurangkan kadar bingkai, mematikan cahaya kunci sentuh, dan mengurangkan masa tamat skrin. Keseluruhan, ciri ini menyumbang cukup untuk menjimatkan kuasa bateri pada telefon pintar anda.

Aktifkan Mod Penjimat Bateri Ultra

Dengan mengaktifkan mod ini, tetapan telefon pintar anda akan berubah. Nah, perubahan ini bertujuan untuk menjimatkan penggunaan kuasa bateri telefon pintar. Apabila mod ini diaktifkan, skrin akan berubah kepada skala kelabu, Wi-Fi dan Bluetooth akan dimatikan, dan penggunaan data akan dipangkas setiap kali terdapat pemberitahuan yang datang ke telefon pintar.

Kurangkan Kecerahan Skrin

Siapa yang tidak terpesona oleh skrin yang Nota 5 mempunyai? Skrin 5.7 inci mempunyai resolusi QHD. Oleh itu, Nota 5 pengguna pasti akan berpuas hati dengan kecerahan dan kejelasan skrin telefon pintar. Malangnya, skrin ini juga menyebabkan bateri lari lebih cepat.

Nah, jika anda ingin menjimatkan kuasa bateri, anda harus mengurangkan skrin kecerahan (kecerahan) pada telefon pintar anda. Ini adalah satu cara untuk menjimatkan tenaga pada telefon pintar anda, terutamanya jika anda melakukan perjalanan ke tempat di mana ia tidak mungkin untuk mengecas bateri.

Tetapkan Waktu Skrin

Skrin telefon pintar yang diterangi secara berterusan dapat membuat kuasa bateri anda berkurang dengan cepat. Nah, selesaikan ini dengan menetapkan tamat masa skrin. Sebagai maklumat, tamat masa skrin adalah ciri untuk mematikan cahaya skrin secara automatik. Jadi, skrin akan dimatikan dan dikunci dalam masa yang diperuntukkan.

Menetapkan tamat masa adalah cara untuk menjimatkan bateri Samsung awal. Cara untuk menetapkan tamat masa skrin adalah pergi ke Tetapan> Paparan> Waktu Skrin. Sila tetapkan masa menjadi 15 atau 30 saat.

Periksa Penggunaan Bateri Abnormal

Telefon bimbit Samsung terkini dilengkapi dengan ciri Penggunaan Bateri Abnormal. Ciri ini menunjukkan aplikasi mana yang menggunakan kuasa bateri yang berlebihan. Kerana tanpa kita menyedari terdapat beberapa aplikasi "nakal" yang menggunakan lebih banyak kuasa bateri daripada yang sepatutnya

 Aplikasi "buruk" akan membuat bateri lari lebih cepat. Oleh itu, segera semak dan semak permohonan penyangak ini. Sekiranya anda sudah mengetahui aplikasi mana yang menyebabkan bateri menjadi membazir, kemudian pasangkan aplikasi segera jika anda mahu bateri telefon pintar menjadi lebih tahan lama.

Super AMOLED: Lebih Hitam, Kurang Putih

Apa yang dimaksudkan dengan lebih banyak kulit hitam dan kurang putih? Lihat, siri Samsung Note 5 dan beberapa jenis lain Samsung telefon bimbit mewah sudah menggunakan skrin Super AMOLED. Kita perlu mengakui bahawa skrin ini memang menakjubkan. Malangnya, jika anda menggunakan kertas dinding dengan warna putih atau warna lain yang terang pada skrin Super AMOLED, penggunaan bateri akan meningkat.

Oleh itu, lebih banyak kulit hitam dan kurang putih, yang bermaksud menggunakan wallpaper dengan warna gelap, seperti hitam, dan mengurangkan penggunaan warna putih atau warna lain pada skrin Super AMOLED.

Keluarkan dan Nyahaktifkan Aplikasi yang Tidak Digunakan

Berapa banyak aplikasi yang terdapat pada telefon pintar anda? Hari ini, Samsung terus meningkatkan kapasiti memori dalaman pada setiap output telefon pintar. Ini sudah tentu berita baik untuk anda pengguna.

Anda lebih cenderung untuk memasang aplikasi pada telefon pintar. Tetapi adakah anda tahu bahawa lebih banyak aplikasi dipasang pada telefon pintar, semakin besar risiko bateri habis dengan lebih cepat? Lebih baik memadam atau menyahaktifkan aplikasi yang tidak anda gunakan.

Matikan sambungan yang tidak perlu

Semakin banyak kesambungan yang ditawarkan oleh telefon pintar, ia pasti akan memudahkan pengguna melakukan banyak perkara. Walau bagaimanapun, dalam hal menyimpan bateri, anda mesti mematikan sambungan yang anda rasa tidak perlu.

Matikan Wi-Fi, Bluetooth, NFC, dan GPS apabila tidak digunakan. Sebabnya, jika anda mengaktifkan sambungan ini, telefon pintar akan cuba terus mencari sambungan yang diperlukan. Akibatnya, telefon pintar mestilah bekerja lebih keras dan penggunaan bateri juga menjadi lebih besar.