4 Cara Bersihkan Lensa Kamera HP Mudah

Tidak sedikit orang yang berpuas hati dengan hasil tembakan telefon bimbit hari ini. Memahami kerana teknologi kamera pada telefon bimbit kini mula mendekati kamera separa profesional. Tidak sedikit tembakan di media sosial Instagram biasanya lebih banyak hasil daripada tembakan kamera HP, lebih praktikal dan tidak rumit. Terutama jika telefon bimbit anda mempunyai prestasi kamera terbaik di dunia.

Tetapi anda perlu tahu bahawa HP dengan kamera terbaik tidak selalu menghasilkan foto berkualiti. Mungkin kualiti kamera HP boleh berkurangan disebabkan oleh penyelenggaraan yang kurang baik atau kerana hal-hal lain yang menyebabkan foto kurang baik.


Malah, tidak beberapa telefon pintar hari ini mempunyai tembakan kabur walaupun tembakan awal masih bagus. Sekiranya ini berlaku, maka ada sesuatu yang tidak kena dengan kamera HP anda. Sebabnya boleh disebabkan oleh kotor atau disebabkan calar. Pada akhirnya, kualiti imej pada kamera HP telah menurun.

Jadi apakah penyelesaiannya supaya kamera HP sekali lagi boleh menghasilkan foto yang baik? Caranya ialah membersihkan lensa kamera HP dan berikut adalah pelbagai cara untuk merawat dan membersihkan lensa kamera HP.

4 Cara Bersihkan Lensa Kamera HP Mudah :

1. Bersihkan Lensa Kamera Scratched dengan Ubat Gigi

Jika kanta kamera HP anda tercalar sama ada disebabkan oleh geseran atau sesuatu yang lain, ia mesti dibersihkan dengan menggunakan ubat gigi putih. Sapukan ubat gigi (tidak terlalu banyak) pada lensa kamera. Selepas itu, sapu perlahan-lahan. Cara mudah ini sebenarnya boleh mengeluarkan calar pada lensa kamera HP.

Cara yang lebih baik untuk membersihkan lensa yang tercalar dengan menggunakan bunga kapas. Sapukan ubat gigi putih pada tunas kapas. Selepas itu, berpegang pada kanta yang tercalar dan putarkan mengikut arah jam.

Biar berdiri seketika. Sekiranya anda merasakan ia sudah cukup, bersihkan ubat gigi yang masih terdapat di dalam lensa HP menggunakan sedikit air. Untuk membersihkannya boleh menggunakan kain microfiber khas.

2. Menggunakan minyak eukaliptus untuk kanta berdebu

Jika lensa kamera HP anda terdedah kepada habuk, maka bagaimana cara membersihkannya juga berbeza. Atas sebab ini, minyak kayu putih biasanya digunakan. Minyak eukaliptus cukup kuat untuk mengeluarkan debu yang melekat pada lensa HP. Biasanya debu yang melekat pada lensa kamera HP disebabkan kerana HP sering diletakkan serentak. Nah, masa depan anda tidak sepatutnya meletakkan telefon bimbit anda dengan cuai.

Bagi mereka yang lensa HP telah terdedah kepada habuk, bagaimana untuk membersihkannya cukup untuk membersihkan dengan tisu yang diberi sedikit minyak kayu putih.Tisu digosok pada lensa kamera HP. Apabila dilakukan dengan betul, habuk yang melekat pada kamera HP akan mudah diangkat.

3. Membersihkan Lensa Dewy

Kaedah ini digunakan untuk lensa kamera HP dewek anda. Biasanya lensa kamera menjadi mandul kerana ia disimpan di tempat yang lembap. Nah, jika tembakan kamera anda tidak optimum dan lensa kamera HP anda kelihatan halus, mungkin penyebabnya adalah disebabkan oleh lensa HP yang mendidih.

Untuk mengatasinya, cara untuk melakukan ini adalah untuk mengeluarkan bateri terlebih dahulu, tetapi jangan lupa untuk mematikan telefon bimbit anda terlebih dahulu. Selepas itu, keringkan telefon bimbit anda dengan pengering rambut. Arahkan pengering rambut di sisi telefon bimbit untuk mengelakkan embun muncul semula.

4. Mengganti Cap Lensa Kamera

Untuk kanta telefon bimbit yang tercalar, jika dibersihkan dengan pasta gigi putih tidak optimum, gambar alias yang kabur, anda boleh menggunakan kaedah ini. Caranya adalah untuk menggantikan penutup lensa kamera. Gunakan pisau cukur untuk membendung lensa kamera. Lakukan ini dengan teliti.

Selepas prying, gantikan penutup kanta kamera dengan yang baru. Sudah tentu anda perlu membeli topi kanta baru. Jika anda tidak mempunyai dana, anda boleh menggunakan alternatif untuk menggunakan pita berwarna yang jelas.