Berikut adalah 5 Cara Mudah untuk Menghapus Iklan di Telefon Bimbit Asus :

Jika anda mempunyai telefon Android, sudah tentu anda mahu selesa apabila memakainya. Keselesaan dalam kes ini boleh menjadi pengalaman yang menarik apabila menggunakan telefon bimbit, tidak ada lag alias prestasi yang baik, dan tidak ada iklan menjengkelkan.


Ya, iklan yang muncul pada telefon Android adalah sah tetapi tidak semua iklan adalah baik. Selain itu, iklan menjengkelkan dan berupa virus, yang menyebabkan prestasi HP menurun. Ini boleh berlaku dalam mana-mana jenis telefon bimbit, termasuk Asus. Nah, jika secara kebetulan anda mempunyai telefon bimbit Asus dan anda mendapat telefon bimbit yang disusup oleh iklan, jangan panik lagi! Anda boleh menyingkirkan iklan di telefon bimbit Asus dengan 5 langkah ini!

Berikut adalah 5 Cara Mudah untuk Menghapus Iklan di Telefon Bimbit Asus :

1. Jangan Benarkan Pelayar Memasang Aplikasi Automatik

Langkah pertama supaya Asus HP tidak disusupi oleh iklan adalah untuk tidak membenarkan pelayar seperti Google Chrome untuk memasang apk atau fail aplikasi secara automatik.

Cara mudah, pergi ke "tetapan", kemudian pilih "aplikasi dan pemberitahuan", selepas itu pilih "akses aplikasi khas". Banyak pilihan menu akan muncul. Pilih pilihan "Pasang aplikasi yang tidak diketahui". Selepas itu, pilih untuk membenarkan penyemak imbas tidak memasang aplikasi itu.

Bagi mereka yang menggunakan Bahasa Inggeris sama. Hanya masukkan "tetapan", pilih "akses aplikasi khas" dan pilih "memasang aplikasi yang tidak diketahui". Hanya perbezaan bahasa. Langkah ini dilakukan supaya Asus HP anda hanya boleh memasang aplikasi dari pengurus fail, jadi anda tahu aplikasi apa yang dipasang.

Seting contoh di atas, menggunakan Asus Zenfone Max Pro M2. Ia mungkin lokasi tetapan atau setting sedikit berbeza jika ia berada di telefon bimbit Asus yang lain. Memandangkan Asus Zenfone Max Pro M2 menggunakan OS Android tulen, sementara terdapat telefon bimbit Asus lain yang menawarkan antara muka ZenUI. Tetapi secara umum prinsipnya adalah sama.

2. Keluarkan Permohonan Mencurigakan

Cara kedua yang anda boleh menyingkirkan iklan pada telefon bimbit Asus adalah memadam aplikasi pelik atau mencurigakan. Aplikasi aneh ini tidak biasanya anda menyadari ia dipasang atau mungkin anda tidak sengaja memasang aplikasi aneh di luar Google Play Store. Ia juga mungkin kerana anda memasang satu aplikasi, tetapi dua aplikasi dipasang.

Aplikasi yang mencurigakan ini boleh menjadi adware. Anda boleh mengalih keluar adware ini dengan membuka seksyen tetapan aplikasi dan kemudian menatal ke bawah untuk mencari aplikasi yang mencurigakan. Aplikasi yang mencurigakan ini biasanya tidak mempunyai nama dan tiada imej. Sekiranya terdapat aplikasi sedemikian, pasangkannya segera.

3. Padamkan Sejarah Penyemak Imbas

Satu lagi langkah untuk mengelakkan telefon bimbit Asus anda daripada dimasukkan oleh iklan ialah memadamkan sejarah penjelasan internet di Google Chrome atau pelayar lain yang anda gunakan. Anda juga boleh memadamkan apl data & cache. Kaedah ini dapat membantu mengurangkan rupa iklan di telefon bimbit anda.

4. Gunakan Malwarebytes

Satu lagi langkah untuk mengelakkan telefon bimbit Asus anda daripada disusup oleh iklan adalah memasang Malwarebytes. Anda boleh memuat turun aplikasi ini di Google Playstore. Setelah dipasang, sila lakukan pengimbasan penuh telefon Asus anda. Siapa tahu, ada virus yang diserahkan di dalam telefon bimbit Asus anda. Selain Malwarebytes, anda juga boleh menggunakan antivirus lain untuk telefon bimbit Asus anda.

5. Matikan Pemberitahuan Iklan Aplikasi yang Dikompromikan oleh Iklan

Anda juga boleh mematikan pemberitahuan dari aplikasi yang disusupi oleh iklan. Terdapat banyak aplikasi semacam ini yang kadang-kadang memberikan pemberitahuan tolak yang menjengkelkan. Seperti contoh Pelayar UC. Pemberitahuan yang muncul biasanya disertakan dengan iklan yang pasti akan membuat anda malas untuk membukanya.

Untuk itu, supaya aplikasi tidak muncul, matikan pemberitahuan pada aplikasi seperti ini. Anda boleh menyesuaikannya di bahagian tetapan aplikasi.