5 Penyebab Baterai HP Cepat Habis dan Cara Mengatasinya

Bateri adalah sumber kuasa utama untuk banyak peranti mudah alih seperti telefon bimbit. Untuk digunakan beberapa kali, jenis bateri yang digunakan oleh peranti ini boleh dicas semula. Sesetengah bateri telefon bimbit yang lebih lama boleh dikeluarkan dan diganti jika mereka rosak. Sedangkan pada hari ini banyak telefon pintar telah menggunakan ciri bateri yang tidak dapat dilepaskan.


Walaupun telefon bimbit mempunyai saiz bateri yang besar (dikira dalam mAh), ia tidak mempunyai ketahanan bateri yang baik. Terdapat beberapa sebab mengapa bateri telefon bimbit habis dengan cepat, terutamanya disebabkan beberapa ciri atau aplikasi telefon bimbit yang terus berjalan di belakang tabir atau tahap kecerahan skrin yang terlalu tinggi.



Berikut adalah beberapa sebab bateri hp habis dengan lengkap dengan cara untuk menanganinya supaya kuasa bateri lebih baik.



5 Punca Bateri HP Cepat Dihantar dan Bagaimana Mengatasi:

1. Skrin Kecerahan Terlalu Tinggi

Apabila di luar bilik yang cerah, kadang-kadang kita perlu meningkatkan tahap kecerahan skrin telefon bimbit kita. Titiknya tidak lain supaya kita dapat membaca skrin dengan mudah. Ternyata ini adalah salah satu sebab utama mengapa bateri disalirkan lebih cepat.

Untuk meminimumkan ini, segera serapkan tahap kecerahan telefon bimbit kami serendah mungkin (cukup untuk dapat membaca skrin di dalam bangunan) selepas aktiviti luaran selesai. Jika anda tidak mahu menjadi rumit untuk menyesuaikan, gunakan ciri kecerahan skrin automatik yang akan berubah mengikut keadaan pencahayaan di persekitaran.

Cara lain yang boleh anda lakukan untuk menjimatkan kuasa bateri adalah dengan segera matikan skrin telefon bimbit selepas berhenti menggunakannya.

2. Pengimbas WiFi terus berfungsi

Pada umumnya, setiap telefon pintar dilengkapi dengan ciri WiFi untuk menyambung ke rangkaian wayarles. Hanya dengan mengaktifkan butang WiFi dalam menu tetapan rangkaian, telefon anda akan berfungsi mencari isyarat WiFi yang tersedia. Menyambung ke rangkaian WiFi adalah satu cara untuk menjimatkan kuota data kami.

Jika ternyata tiada isyarat WiFi dijumpai dan kami membiarkan pengimbas WiFi terus berfungsi, maka tidak mustahil bateri telefon bimbit kami habis dengan cepat. Oleh itu, segera matikan pengimbas WiFi jika anda tidak menemui isyarat WiFi yang boleh digunakan.

3. GPS Semua Hari Aktif

GPS yang sentiasa aktif juga boleh menjadi salah satu punca bateri hp habis dengan cepat. Jika ciri ini tidak dimatikan, sistem akan terus berfungsi menjejaki lokasi di mana kita berada (apabila disambungkan ke internet). Ciri ini sememangnya sangat berguna untuk sesetengah pengguna supaya ia diaktifkan sepanjang hari.

Sesetengah aplikasi memerlukan GPS untuk berfungsi, seperti Peta Google apabila kami ingin mencari lokasi. Sekiranya ini tidak diperlukan, pastikan untuk mematikan GPS dan tutup aplikasi.

4. Aplikasi yang Teruskan Main Di Sebalik Skrin

Satu lagi punca bateri hp habis ialah kehadiran aplikasi yang terus berjalan di belakang tabir tanpa pengetahuan kami. Tidak semua aplikasi yang telah siap dan tutup akan berhenti seperti itu. Sebahagian daripada mereka terus aktif di latar belakang untuk tujuan tertentu.

Kami dapat mengetahui aplikasi mana yang menggunakan kuasa bateri yang paling dengan pergi ke tetapan bateri (tersedia di Android dan iOS). Terdapat maklumat yang menunjukkan aplikasi yang berjalan lengkap dengan jumlah kuasa bateri yang mereka pakai.

Sehingga bateri menjadi lebih tahan lama, kita boleh melumpuhkan aplikasi yang tidak perlu yang bekerja di belakang tabir. Jika telefon bimbit anda mempunyai ciri pengoptimuman terbina dalam, anda boleh menggunakannya untuk memaksimumkan kuasa bateri.

5. Berlebihan Menggunakan Aplikasi dan Aktiviti yang Menguras Bateri

Sesetengah aplikasi hiburan seperti streaming video dan muzik boleh sangat mengalir pada kuasa bateri jika digunakan secara berlebihan. Begitu juga dengan bermain permainan grafik berat, jika kita menggunakannya terlalu lama, maka bateri telefon bimbit kita dapat dikeringkan dengan cepat. Walaupun contoh aktiviti yang boleh mengalirkan banyak bateri jika digunakan terlalu banyak adalah penambatan.

Jadi, bagaimana kita membuat bateri telefon bimbit kami lebih cekap? Sebagai contoh, jika anda ingin membaca berita atau mencari maklumat, anda boleh membaca dan bukannya menonton video. Selain itu, elakkan bermain permainan untuk jangka masa yang panjang, kerana selain mampu mengalirkan kuasa dengan cepat, ia juga boleh mengurangkan hayat bateri dengan lebih cepat.