Aplikasi Chat yang Populer Di Korea

Aplikasi chat adalah salah satu aplikasi yang diperlukan dalam era milenium ini. Tiada pengecualian untuk warganegara Korea. Banyak aplikasi sembang popular di Korea yang digunakan untuk berkomunikasi setiap hari.

Berikutan kemajuan teknologi komunikasi, orang-orang di sana telah pun menggunakan aplikasi sembang untuk memudahkan perhubungan komunikasi jarak jauh.


Dengan kepentingan tinggi komuniti Korea dalam aplikasi sembang, banyak syarikat bersaing untuk menyediakan perkhidmatan aplikasi sembang dengan pelbagai kelebihan.

Berikut adalah beberapa aplikasi sembang yang popular dan banyak digunakan di Korea kerana kelebihan yang mereka tawarkan.

Aplikasi Chat yang Populer Di Korea :

KakaoTalk

Siapa yang tidak tahu dengan aplikasi sembang KakaoTalk? Salah satu aplikasi sembang terbaik di Korea telah memikat orang ramai di sana untuk menggunakannya sebagai medium komunikasi harian.

Terdapat lebih daripada 90% pengguna telefon pintar di Korea yang telah menggunakan KakaoTalk sebagai medium komunikasi.

Aplikasi perbualan dengan logo berwarna kuning dan coklat yang dominan ini menawarkan kemudahan dalam menghantar mesej dan membuat panggilan suara.

Bagi orang tua di Korea, perkhidmatan komunikasi yang sangat mudah ini sememangnya banyak dicari kerana ia sangat membantu dan mudah digunakan.

Satu lagi kelebihan yang boleh diperolehi dengan menggunakan aplikasi sembang KakaoTalk ialah pengguna dapat dengan mudah menghantar dokumen.

Sudah tentu satu ciri ini dapat membantu orang Korea yang sinonim dengan kesibukan pejabat dan biasanya diperlukan untuk menghantar pelbagai fail yang diperlukan di tempat kerja.

Line

Aplikasi sembang yang dibuat oleh NHN Japan adalah aplikasi chat kedua yang populer di Korea. Line menawarkan pelbagai ciri yang sangat menarik. Salah satunya adalah ciri perkongsian stiker.

Ramai pengguna telefon pintar jatuh cinta dengan aplikasi sembang yang menawarkan lebih daripada 10,000 pelekat comel ini. Berbanding dengan KakaoTalk, Talian mempunyai lebih banyak pelekat yang pengguna boleh gunakan untuk keperluan harian mereka.

Selain ribuan pelekat, Line juga menawarkan ciri panggilan video kumpulan. Sebelum ini, ciri-ciri ini termasuk ciri-ciri yang agak jarang, kerana hanya beberapa aplikasi sembang yang menggunakan kelebihan ini.

Walau bagaimanapun, kini hampir semua aplikasi sembang menawarkan panggilan video kumpulan seperti Line untuk menarik pengguna.

Facebook Messenger

Facebook adalah salah satu aplikasi yang paling banyak digunakan oleh orang di seluruh dunia. Aplikasi Facebook itu sendiri mempunyai ciri messenger yang dapat digunakan dengan mudah baik melalui komputer atau smartphone.

Di Korea, Facebook digunakan secara meluas untuk berkomunikasi. Dengan aplikasi Messenger yang dilancarkan, semakin ramai orang Korea memuat turun aplikasi sembang untuk memudahkan komunikasi.

Walaupun menggunakan Facebook Messenger sinonim dengan harus membuka laman web terlebih dahulu, sekarang dengan aplikasi sembang yang telah dibentangkan, pengguna dapat dengan mudah mengakses Messenger tanpa membuka laman web.

Selain itu, Facebook Messenger juga membentangkan pemberitahuan pop timbul, supaya jika terdapat mesej masuk kemudian secara automatik, mesej tersebut akan dipaparkan pada skrin telefon pintar.

Skype

Walaupun tidak popular dengan KakaoTalk, ramai orang Korea memilih untuk menggunakan Skype untuk berkomunikasi. Aplikasi ini menawarkan komunikasi yang mudah untuk kedua-dua sembang dan panggilan video.

Walau bagaimanapun, secara umumnya aplikasi ini digunakan untuk berkomunikasi dengan saudara-mara yang berada di luar Korea.

Sebab utama mengapa orang Korea suka menggunakan Skype untuk berkomunikasi adalah bahawa aplikasi sembang ini dikenali sebagai aplikasi Mesra Pengguna.

Dalam erti kata, aplikasi ini sangat mudah digunakan, terutamanya untuk orang awam yang tidak mengetahui selok-belok Skype.

Telegram

Kewujudan aplikasi sembang satu ini tidak perlu ditanya lagi. Telegram disukai oleh banyak orang Korea kerana ia dapat membuat kumpulan perbualan yang dapat menampung 200 pengguna.

Dengan cara itu, bagi orang Korea yang memerlukan kumpulan perbualan untuk kepentingannya, ia akan sangat membantu dengan menggunakan Telegram.