6 Cara Memeriksa Hak HP untuk Baterai Yang Berpanjangan

Bateri adalah komponen penting HP. Tidak beberapa kes masalah HP seperti meletup yang disebabkan oleh bateri. Bateri juga menjadi penting kerana ia adalah tulang belakang telefon pintar atau tidak. Oleh itu, tidak jarang bagi kebanyakan anda membeli telefon bimbit, faktor kapasiti bateri adalah salah satu masalah utama.Oleh sebab itu, ramai yang ingin memilih telefon bimbit dengan bateri yang besar.

Kemudian, orang atau sebahagian besar daripada anda ingin mencari telefon bimbit yang sudah menyokong teknologi pengecasan pantas. Matlamatnya adalah untuk mendapatkan telefon bimbit dengan bateri berkualiti yang berlangsung. Pada hakikatnya, bateri pada telefon bimbit bukan masalah kapasiti dan teknologi pengecasan cepat. Perkara asas mengenai bateri yang tahan lasak ialah sama ada ia mengenakan bayaran. Bahasa popular hilang.


Tidak kira betapa besarnya bateri yang anda gunakan di HP, jika kegunaan dan proses pengisian yang salah, maka kemampuan bateri akan berkurang dan masih membazir. Oleh itu, adalah penting untuk anda tahu tentang cara mengecas telefon bimbit anda dengan betul. Matlamatnya ialah sudah tentu bateri HP anda tetap tahan lasak dan prestasinya tidak jatuh dengan cepat. Jadi, bagaimana tepatnya saya mengecas telefon bimbit saya dengan betul? Penjelasan berikut.

6 Cara Memeriksa Hak HP untuk Baterai Yang Berpanjangan :

1. Menggunakan Pengecas Asal

Penggunaan pengecas asal adalah perkara terbaik untuk mengejar HP. Pengecas asal atau lalai didirikan sedemikian rupa supaya ia boleh mengecas bateri HP dengan betul. Ini sering diabaikan oleh orang, terutamanya apabila mereka tidak mempunyai pengecas, jadi mereka meminjam pengecas orang lain.

Sebenarnya, menggunakan pengecas lain pada telefon bimbit tidak terlalu buruk. Hanya saja, pengecas USB yang anda gunakan akan mempunyai prestasi yang berbeza, terutamanya mengenai arus amperaj. Terdapat pengecas yang mempunyai arus 2A dan beberapa adalah 1A. Sudah tentu ini akan membuat proses pengecasan menjadi berbeza, terutamanya jika telefon bimbit anda membolehkan arus 2A.

Yang paling selamat masih menggunakan pengecas asal. Kerana, bukan beberapa pengecas yang mempunyai kualiti yang buruk yang boleh membawa maut kepada bateri telefon bimbit. Jika anda terlupa untuk membawa pengecas terbina dalam dan meminjam pengecas, perhatikan kualiti pengecas dengan memeriksa voltan dan ampere di kepala pengecas.

2. Pengisian Tidak Sehingga 100%

Banyak orang yang tersilap tentang pengisian penuh. Ada yang mengatakan jika bateri tidak dicas sepenuhnya dan ditarik keluar serta-merta, ia akan mengurangkan prestasi bateri. Sebenarnya, mencari telefon bimbit yang paling ideal bukan apabila ia penuh atau 100% tetapi hanya kira-kira 80%.

Jadi, bagi anda yang selalunya bermain dicabut apabila telefon bimbit anda hanya diisi hingga 80% hingga 90% tidak perlu bimbang tentang bateri yang rosak dengan cepat. Selalunya pengecasan terlalu penuh pada sesetengah telefon pintar berpotensi untuk mengurangkan hayat bateri.

3. Flash Sebelum Really Completed

Cara terbaik untuk mengecas HP ialah untuk mengecas HP apabila kuasa HP tidak habis sepenuhnya. Iaitu, apabila bateri masih dalam lingkungan 30% hingga 40%, itulah masa yang tepat untuk mengecas telefon.

Jangan tunggu bateri habis alias 0% untuk mengecas semula. Sering melakukan ini hanya akan menjadikan hayat bateri berkurang. Kuasa minimum apabila mengecas hendaklah sekitar 20%. Pengecasan yang kerap apabila bateri 15% turun sebenarnya tidak baik untuk hayat bateri.

4. Matikan telefon semasa mengecas

Salah satu cara terbaik untuk mendapatkan HP adalah mematikannya. Ia tidak terlalu salah apabila berjalan dalam keadaan apabila HP sedang aktif. Lebih baik mengejar HP apabila HP dimatikan.

5. Kurangkan Kontras Skrin HP

Jika anda menghidupkan HP, disarankan bahawa kontras skrin HP tidak tinggi. Mengapa? Oleh kerana kontras skrin adalah faktor utama yang menjadikan bateri HP habis dengan cepat apabila digunakan. Oleh itu, agar proses penjelasan berjalan dengan baik, lebih baik untuk mengurangkan perbezaan skrin HP.

6. Elakkan menggunakan bank kuasa terlalu kerap

Bank kuasa adalah objek elektronik yang sering menjadi sahabat perjalanan ramai orang. Perkara ini adalah penyelamat apabila anda ingin terus berhubung dengan telefon bimbit apabila bateri HP hampir kosong. Biasanya digunakan apabila tiada plag di sekitar, seperti dalam perjalanan.

Penggunaan bank kuasa untuk mengecas HP sebenarnya baik. Hanya jangan gunakannya terlalu kerap dan gunakannya apabila ia mendesak. Ngecas HP terus menggunakan bank kuasa mempunyai potensi untuk menjadikan hayat baterai HP berkurang. Malah, ia boleh menjadikan jatuhan bateri HP. Terutama jika anda menggunakan bank kuasa palsu.