5 Cara Sembunyikan Aplikasi pada Telefon bimbit Xiaomi yang paling mudah dan praktikal

Adakah anda seorang pengguna telefon bimbit Xiaomi? Adakah anda tahu bahawa pada telefon Xiaomi terdapat ciri-ciri menarik yang tidak wujud di UI lain. Oh, sel Xiaomi yang berkenaan adalah telefon bimbit Xiaomi yang membawa antara muka MIUI dan telefon bimbit Xiaomi dengan OS Android.

Dalam ciri MIUI, terdapat ciri-ciri yang agak menarik, ciri-ciri ini untuk menyembunyikan atau menyembunyikan aplikasi di telefon bimbit. Mengapa menarik? Kerana biasanya ciri jenis ini hanya digunakan untuk menyembunyikan fail atau data sahaja. Seperti menyembunyikan data atau video dan menguncinya dengan kata laluan tertentu. Sekarang ramai orang bergantung pada aplikasi tertentu, tentu saja ciri bersembunyi akan sangat berguna.


Terutama jika anda mempunyai akaun media sosial yang ingin menyimpan akaun anda dengan selamat dan tidak mahu dibuli oleh kawan-kawan, kerana sangat penting untuk menyembunyikan aplikasi tertentu pada telefon bimbit anda. Secara umum, terdapat beberapa sebab mengapa orang menyembunyikan apl pada telefon pintar.

Nah, sebelum membincangkan cara menyembunyikan aplikasi pada telefon bimbit Xiaomi, pertama-tama ketahui sebab orang menyembunyikan aplikasi yang boleh didengar di bawah.

Sebab Orang Menyembunyikan Aplikasi

1. Sebab-sebab Privasi Data Peribadi

Salah satu sebab untuk menyembunyikan data atau menyembunyikan aplikasi adalah kerana sebab peribadi. Atau, dalam kes ini anda tidak mahu privasi anda dikintip oleh orang lain. Seperti nota penting dalam permohonan nota yang berkaitan dengan diri anda seperti jadual pengambilan ubat kerana anda menyembunyikan penyakit anda daripada rakan anda.

Atau ia juga boleh menjadi sebab privasi data anda di media sosial. Seperti yang anda ketahui, media sosial adalah identiti kita yang lain di dunia siber. Anda ingin mengelakkan tangan rakan-rakan yang tidak senonoh daripada merakam akaun media sosial. Ia tidak lucu, anda seorang yang berwibawa yang tiba-tiba menulis status lucah di media sosial.

2. Privasi Kerja

Jika anda seorang profesional atau pekerja, tentunya sering diperhatikan dalam aplikasi khusus. Contohnya menulis kerja yang rahsia dan hanya pekerja yang tahu. Oleh itu, anda perlu menyembunyikan aplikasi yang mengandungi maklumat syarikat rahsia daripada orang lain, termasuk pasangan anda.

Terutamanya jika anda mempunyai telefon bimbit yang sering dipinjam oleh rakan atau saudara mara kerana anda mempunyai telefon bimbit yang baik, sudah tentu anda enggan jika anda tidak meminjamkannya. Tetapi, untuk menjaga perkara yang berkaitan dengan kerja anda, maka anda merasakan perlunya menyimpan kerahasiaan itu.

3. Mengelakkan Uninstall secara tidak sengaja

Anda yang telefon bimbit sering dipinjam oleh ahli keluarga, terutamanya kanak-kanak, mesti berhati-hati. Lebih baik jika anda membuat dua pengguna di telefon bimbit anda untuk mengelakkan anak-anak bermain-main dengan telefon bimbit anda. Tetapi, jika itu merepotkan dan telefon pintar anda tidak menyokong log masuk pengguna dua, anda pasti boleh memilih pilihan untuk menyembunyikan permohonan itu.

Matlamatnya adalah jelas, supaya apabila kanak-kanak bermain di telefon bimbit anda, anda tidak bimbang jika anak anda secara tidak sengaja memadam atau memadam aplikasi penting. Atau, takut anak anda memainkan media sosial menggunakan akaun anda, semestinya anda boleh menyembunyikan aplikasi media sosial.

4. Elakkan daripada ditonton oleh pasangan. 

Seperti teman wanita yang ingin terus mengenali sembang dengan rakan-rakan anda. Atau teman wanita anda ingin tahu jika anda memasang aplikasi membuat keputusan seperti Tinder atau tidak.

Terdapat ramai orang yang tidak mahu alam persendirian dikenali oleh rakan kongsi. Seperti teman wanita yang ingin terus mengenali sembang dengan rakan-rakan anda. Atau teman wanita anda ingin tahu jika anda memasang aplikasi membuat keputusan seperti Tinder atau tidak. Bagi mereka yang secara rasmi berpasangan, anda juga boleh menyembunyikan perbualan daripada bekas atau penipuan anda. Sebenarnya, ini tidak baik. Lebih baik jika anda tidak menyalahgunakannya.

Di sini, contohnya, jika misalnya terdapat pasangan yang sering berbual dengan jantina yang bertentangan dalam aplikasi lain. Nah, aplikasi yang anda ingin sembunyikan dari isteri anda, maka jelasnya anda memerlukan ciri untuk menyembunyikan permohonan itu.

Jika contoh dianggap tidak sesuai, cuba dengan gambar lain seperti, anda ingin mengejutkan isteri anda dengan membeli-belah di aplikasi kedai online tertentu. Sudah tentu anda perlu menyembunyikan permohonan supaya isteri mendapat kejutan dan isteri tidak tahu anda berbelanja untuk sesuatu yang akan menjadi hadiah untuknya.

Cara Sembunyikan Aplikasi pada Telefon Mudah Alih Xiaomi

Selepas mengetahui alasan untuk menyembunyikan permohonan itu, kini meneruskan perbincangan tentang cara menyembunyikan atau menyembunyikan aplikasi pada telefon mudah alih Xiaomi. Telah disebutkan sebelumnya bahawa ciri menyembunyikan aplikasinya adalah dalam MIUI, antara muka pengguna yang dibuat oleh Xiaomi, yang dipasang pada hampir semua telefon Xiaomi.

Ciri ini sememangnya berguna supaya pengguna telefon bimbit Xiaomi dapat merasakan keselamatan privasi dan mengelakkan pengguna lain yang sewenang-wenangnya melawan telefon bimbit anda apabila dipinjamkan kepada mereka. Ciri ini sahaja boleh menyembunyikan pelbagai jenis aplikasi.

Anda boleh menyembunyikan Instagram, Twitter dan juga aplikasi WhatsApp. Atau semua media sosial anda tersembunyi dan rakan anda di dunia nyata akan menganggap bahawa anda tidak mempunyai akaun media sosial.

Ciri bersembunyi aplikasi pada mudah alih Xiaomi boleh diaktifkan dengan mengikuti arahan di bawah:

1. Ambil telefon bimbit Xiaomi anda (yang membawa jenis MIUI tentu saja) kemudian pergi terus ke tetapan atau tetapan.

2. Dalam bahagian halaman tetapan, ketik App tidak kelihatan dalam kotak carian 'Tidak dapat dilihat' aplikasinya.

3. Jika anda telah menemuinya, masukkan bahagian Pilihan aplikasi yang tidak kelihatan.

4. Selepas itu, anda hanya memilih aplikasi yang ingin anda sembunyikan. Apa yang perlu anda lakukan ialah menyemak di dalam bulatan di sebelah setiap aplikasi.

5. Selepas menyemak aplikasi yang hendak disembunyikan, pilih OK supaya tetapan dapat disimpan. Sekiranya anda keluar dari "tetapan" dan tidak memilih "OK", maka status aplikasi tidak tersembunyi.

Setelah semua langkah telah dilakukan, sila masukkan paparan utama yang menunjukkan aplikasi. Periksa semula sama ada aplikasi yang anda bersembunyi adalah dalam pemilihan aplikasi atau tidak. Sekiranya langkah-langkahnya sesuai, pasti aplikasi yang anda semak tidak muncul dalam senarai aplikasi utama.