5 Cara Ketahui Xiaomi Asli atau Palsu Mudah

Xiaomi adalah salah satu jenama mudah alih popular di Indonesia dan beberapa negara lain. Produk-produk telefon pintar dari pengeluar China sering menjadi kejutan kepada orang ramai. Banyak telefon Xiaomi dijual lebih murah berbanding pesaing mereka, walaupun mereka datang dengan spesifikasi hampir serupa. Oleh itu, banyak telefon pintar Xiaomi diburu oleh pencinta alat di negara ini.


Nah, kali ini kami akan memberikan tip menarik sebelum pembaca di sini akan membeli telefon bimbit Xiaomi. Dengan membaca artikel ini saya harap anda boleh mencari peranti Xiaomi yang sesuai dengan keperluan anda. Segera, semak petua ini di bawah.

5 Cara Mengenali Xiaomi Asli atau Palsu Mudah:

1. Menentukan Tujuan Membeli Mobile Xiaomi

Sebelum anda bersedia membeli telefon bimbit Xiaomi, anda mesti menentukan destinasi anda terlebih dahulu. Adakah telefon bimbit Xiaomi anda akan membeli untuk permainan, fotografi, atau hanya menggunakan telefon bimbit anda secara tetap. Jadi, kemudian anda tidak keliru apabila memilih model HP Xiaomi, anda mesti tahu destinasi anda terlebih dahulu. Jika anda suka bermain permainan dengan grafik rendah atau tinggi, kemudian pilih telefon Xiaomi yang dapat menyokong aktiviti-aktiviti ini dengan lancar dan lancar.

Anda boleh menentukan ini dari segi saiz skrin, pemproses (memilih Snapdragon 660 dan ke atas), kapasiti RAM (minimum 3/4 GB dengan ROM 32GB), dan saiz bateri telefon bimbit (> 4000 mAh + cepat mengecas). Salah satu telefon terbaik Xiaomi yang sesuai untuk bermain adalah Xiaomi Black Shark Helo.

Perkara lain jika anda suka fotografi dan tujuan anda membeli telefon bimbit Xiaomi adalah untuk menampung aktiviti-aktiviti ini. Di sini, perkara utama yang perlu anda perhatikan ialah sektor kamera. Pilih telefon pintar Xiaomi yang dilengkapi dengan teknologi kamera terbaik dan mampu menghasilkan foto berkualiti. Xiaomi Mi Mix 3 adalah salah satu telefon Xiaomi yang terbaik dengan kamera sekarang.

Walau bagaimanapun, jika matlamat anda adalah untuk membeli telefon bimbit Xiaomi hanya untuk penggunaan standard (sms, telefon, dan sedikit multimedia), maka hanya beli Xiaomi, yang harganya Rp 1 juta.

2. Ketahui Spesifikasi Penuh Telefon Bimbit Xiaomi Anda Ingin Beli

Adalah penting untuk mengetahui spesifikasi penuh telefon bimbit Xiaomi yang anda ingin bawa ke rumah. Dengan mengetahui spesifikasi penuh telefon bimbit calon anda, anda boleh dengan mudah menentukan model telefon pintar Xiaomi yang sesuai dengan kriteria anda. Di kedua-dua tapak yang disebut tadi, anda boleh mendapatkan maklumat lengkap tentang telefon bimbit, dari bentuk fizikal, bahan dalaman, dan harga yang ditawarkan.

3. Beli telefon bimbit Xiaomi pada masa yang sesuai

Pengeluar telefon pintar biasanya suka melepaskan produk baru dengan spesifikasi dan harga yang hampir sama dengan model lama. Sebagai contoh, jika telefon bimbit Xiaomi lama sepadan dengan apa yang anda mahu, maka anda boleh membelinya pada masa yang sesuai. Sebelum ini, anda juga perlu mengetahui peranti Xiaomi baru yang tidak lama lagi akan dikeluarkan ke pasaran.

Apa maksud awak? Jika telefon bimbit baru datang dengan kandungan dan harga yang sama seperti model lama, maka harga telefon bimbit lama boleh turun sebelum model baru dilancarkan atau beberapa waktu selepas itu. Oleh itu, jika anda boleh membelinya pada masa yang tepat, maka anda boleh menyimpan wang.

Penulis telah melakukan ini dan ia telah dilakukan. Jika anda adalah orang yang boleh menunggu, maka anda boleh mencuba petua ini. Jika ternyata model baru membawa lebih banyak kelebihan, maka pilihannya akan menjadi lebih baik.

4. Xiaomi dengan Processor Mid-Range Juga Tidak Ada Masalah

Telefon bimbit Xiaomi dengan pemproses Snapdragon kelas pertama pasti mampu menghasilkan prestasi OK. Walau bagaimanapun, pasti anda akan membayar kekayaan untuk mendapatkan peranti ini. Jika anda seorang peminat permainan berat, maka telefon Xiaomi dengan pemproses Snapdragon 835 dan Snapdragon 845 adalah pilihan yang baik untuk anda.

Walau bagaimanapun, telefon pintar Xiaomi dengan Snapdragon kelas menengah seperti S660 (contoh model Xiaomi Mi Max 2 dan Xiaomi Mi Note 3) juga menawarkan prestasi yang cukup baik untuk ramai pengguna termasuk penulis.

5. Pilih telefon bimbit Xiaomi dengan saiz skrin yang betul pada pendapat anda

Sesungguhnya anda tidak mahu mendapatkan telefon pintar Xiaomi yang terlalu besar atau terlalu kecil apabila dipegang, kan? Oleh itu, anda perlu memberi perhatian kepada saiz skrin telefon bimbit Xiaomi yang anda ingin beli.

Jika anda suka mengendalikan telefon pintar dengan satu tangan, kemudian pilih telefon bimbit Xiaomi yang skrinnya tidak melebihi 5.5 inci. Contoh-contoh model telefon Xiaomi dengan saiz skrin seperti Xiaomi Redmi 5A dan Xiaomi Mi 6. Mereka juga sesuai untuk kegunaan harian biasa.

Jadi, jika anda ingin mengalami pengalaman yang lebih baik apabila menonton video, bermain permainan, atau melakukan kerja yang memerlukan anda membuka beberapa windows, kemudian pilih telefon Xiaomi dengan skrin yang lebih besar. 6 inci adalah saiz yang mencukupi untuk menyokong aktiviti ini.