5 Game Mirip Minecraft yang Bisa Kamu Coba Mainkan

Siapa yang tidak tahu Minecraft? Antara pemain, hampir pasti ramai yang tahu tentang permainan ini. Permainan video kotak pasir yang dicipta oleh orang Sweden bernama Markus Persson cukup terkenal, bahkan lebih popular bersama dengan banyak permainan Youtubers yang bermain Minecraft.


Dengan menggunakan blok berbeza, anda boleh membuat sesuatu dalam model 3D atau tiga dimensi. Ini tentunya memerlukan kreativiti anda untuk melakukannya. Selain itu, di Minecraft anda juga boleh melakukan perkara-perkara lain seperti penerokaan, pengumpulan sumber, dan pertempuran.

Permainan yang dikeluarkan pada 18 November 2011 boleh dimainkan secara bebas atau berbilang pemain. Pada masa ini Minecraft dibangunkan oleh Mojang, pemaju permainan video Sweden dan syarikat penerbit yang dicipta oleh pencipta Minecraft itu sendiri. Minecraft boleh dimainkan di banyak platform baik dalam PC atau versi mudah alih.

Kemudian adakah permainan lain yang serupa dengan Minecraft? Sudah tentu ada, malah agak banyak. Nah, jika anda ingin mengetahui perkara-perkara ini maka pada masa ini isyarat kamis akan membincangkan 5 permainan yang serupa dengan Minecraft.

5 Game Mirip Minecraft yang Bisa Kamu Coba Mainkan :

1. Terraria

Seperti Minecraft, Terraria adalah permainan kotak pasir dengan genre petualangan aksi. Ramai orang mengatakan bahawa Terraria adalah versi 2D atau dua dimensi dari Minecraft. Walaupun demikian, permainan ini menawarkan pengalaman selain membina, membuat kemahiran, dan berperang.

Terraria telah dibangunkan oleh sebuah syarikat yang dipanggil Re-Logic, seorang pengembang permainan bebas dan penerbit yang berpusat di Indiana, Amerika Syarikat. Permainan ini diperkenalkan kepada orang ramai pada 22 Mei 2011, kira-kira setengah tahun lebih awal sebelum pembebasan Minecraft.

Dalam dunia Terraria, untuk terus hidup, anda perlu menggali, membina tempat perlindungan dan melawan musuh anda. Anda juga boleh membina bandar anda sendiri, berjuang zombi dan makhluk yang sama.

Sehingga September 2018, Terraria telah menjual sehingga 25 juta salinan. Seperti Minecraft, permainan ini juga boleh dimainkan di banyak platform di PC atau mudah alih.

2. Ksatria Portal

Permainan berikutnya yang serupa dengan Minecraft adalah Portal Ksatria. Permainan kotak pasir tiga dimensi ini dikeluarkan pada tahun 2016 dan mempunyai genre yang sama seperti Terraria, yang merupakan pengembaraan tindakan. Kini Portal Ksatria hanya tersedia di platform Microsoft Windows, Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch, Android dan iOS.

Apabila anda memulakan permainan Knights Portal, anda akan dibentangkan dengan beberapa pilihan. Anda boleh menjadi seorang pejuang, renjer, atau penyihir, dan mencari portal yang boleh membawa anda ke pulau-pulau terapung yang lain.

Pada permulaan pulau terapung yang anda lawati mungkin kecil, namun seiring berjalannya waktu dan tahap anda meningkat, pulau-pulau akan semakin besar. Anda boleh membuat barangan yang diperlukan seperti senjata, perisai, kayu, dan busur.

Portal Knight ini kelihatan sangat mirip dengan Minecraft, ia hanya dirasakan lebih lembut, kartunis, dan lebih hidup. Berminat bermain? Cuma pasang pada PC atau telefon pintar anda.

3. Don’t Starve

Don’t Starve adalah permainan ketiga seperti Minecraft yang juga merupakan permainan genre aksi-dunia aksi terbuka yang ditetapkan di dunia yang dicipta secara rawak di mana tugas utamanya adalah untuk bertahan. Sekiranya ditafsirkan dalam bahasa Indonesia, jangan merosakkan secara kasar bermaksud 'Jangan Hina'.

Dalam permainan Do not Starve, anda perlu meneroka dunia, mencari sumber, dan mencari makanan supaya anda tidak kelaparan. Ini dilakukan agar anda dapat bertahan hidup di musim sejuk yang keras ketika malam mulai semakin lama dan makanan lebih sukar dicari. Jangan memperkenalkan Kasar pada 23 April 2013 dan boleh dimainkan di banyak platform. Di samping itu, anda boleh memainkannya secara bebas dan juga berbilang pemain

4. Roblox

Di tempat keempat adalah seperti permainan Minecraft, Roblox. Fokus utama dalam permainan ini adalah membina objek menggunakan blok maya. Itu sebabnya ramai orang membandingkan Roblox dengan Minecraft.

Di Roblox, anda boleh membuat dunia anda sendiri atau masuk dan bermain di ribuan dunia yang tersedia yang lain yang telah dicipta oleh pemain lain. Permainan ini dikeluarkan pada 27 Ogos 2006 dan sehingga kini Roblox mempunyai kira-kira 70 juta pengguna aktif setiap bulan

5. WorldCraft: 3D Build & Craft

Ia boleh dikatakan bahawa permainan WorldCraft: 3D Build & Craft adalah klon Minecraft dalam versi mudah alih. Dalam permainan ini, anda boleh meneroka dunia pemain lain atau membina dunia anda sendiri. Sangat, sangat mirip dengan permainan di atas, kan?

Di WorldCraft: 3D Build & Craft anda mempunyai sumber yang tidak terhad yang boleh digunakan untuk membuat seberapa banyak objek yang anda inginkan. Anda boleh memilih mod kreatif yang boleh memberi anda banyak kebebasan untuk pengembaraan atau menggunakan mod survival yang jauh lebih mencabar.