5 Cara Mudah untuk Menyambungkan Skrin HP ke Laptop Tanpa Akar

Tidak ramai yang tahu bahawa paparan telefon Android juga boleh dipaparkan pada jenis skrin yang lebih besar, seperti TV LED. Kaedah ini biasanya digunakan sebagai cermin dan ciri-ciri yang menyokong kaedah ini biasanya dirujuk sebagai Miracast.

Miracast hanya berfungsi dengan peranti paparan. Ciri ini tidak berfungsi dengan PC atau komputer riba. Pada kesempatan ini, Kami akan membincangkan ciri-ciri yang sedikit seperti Miracast tetapi masih boleh disambungkan ke komputer riba atau PC, istilahnya mudah untuk memaparkan atau menyambungkan skrin telefon bimbit Android pada PC.


Untuk memaparkan atau menyambungkan skrin mudah alih Android ke PC, biasanya menggunakan aplikasi pihak ketiga. Jadi, bukan ciri khas yang tertanam dalam HP Android. Jadi bagaimana anda mendapat skrin telefon Android anda disambungkan ke komputer riba atau PC? Jawapannya akan dijelaskan dalam 4 cara berikut.

4 Cara Mudah untuk Menyambungkan Skrin HP ke Laptop Tanpa Akar :

1. Menggunakan Cermin Skrin

Screen Mirror adalah aplikasi yang membolehkan skrin paparan telefon Android anda muncul di PC atau komputer riba. Aplikasi ini tidak mempunyai masalah supaya ia dapat dilakukan dengan mudah oleh sesiapa sahaja. Anda hanya perlu mengikuti langkah-langkah di bawah:
  1. Muat turun aplikasi Cermin Skrin di Google Playstore. 
  2. Hidupkan pada telefon bimbit Android anda. 
  3. Berhubung dengan komputer riba atau PC anda menggunakan WiFi menyekat telefon pintar anda. 
  4. Pastikan tiada peranti lain yang disambungkan ke rangkaian yang sama.
  5. Akses ke laman Cermin Skrin pada komputer riba atau PC menggunakan Chrome atau pelayar lain
  6. Tapak Cermin Skrin akan memaparkan kod QR.
  7. Imbas kod QR menggunakan aplikasi Cermin Skrin pada telefon Android anda.
  8. Tahniah, skrin mudah alih anda kini disambungkan ke PC atau komputer riba anda.
Dengan menggunakan Mirror Skrin, anda boleh melakukan banyak perkara seperti tangkapan skrin secara langsung dari laman web atau melakukan putaran auto. Malangnya, aplikasi ini tidak membenarkan pemindahan dari Android ke PC / komputer riba.

2. Menggunakan Vysor

Vysor adalah aplikasi yang hebat untuk menyambungkan skrin mudah alih Android ke PC. Aplikasi ini juga agak mudah digunakan. Untuk menggunakan Vysor, anda boleh menggunakan langkah-langkah berikut:
  1. Yang perlu anda lakukan terlebih dahulu ialah melakukan Pembatalan USB pada telefon Android anda.
  2. Untuk mendayakan Penyahpu USB, anda perlu memasukkan mod pemaju.
  3. Setiap telefon pintar berbeza dalam cara mengaktifkan ciri ini, tetapi secara amnya terdapat dalam bahagian tetapan pada "membina nombor" info. Di sini, anda perlu ketuk 7 kali sehingga terdapat pemberitahuan bahawa telefon bimbit anda telah masuk ke dalam "mod pemaju".
  4. Jika anda telah masuk ke dalam "mod pemaju", dayakan USB Debugging.
  5. Muat turun aplikasi Vysor pada telefon bimbit Android anda.
  6. Kini anda membuka penyemak imbas Chrome pada komputer riba atau PC anda.
  7. Pasang pelanjutan Vysor pada Chrome anda dan jalankan aplikasi Vysor.
  8. Selepas itu, buka aplikasi Vysor pada Android dan PC, anda akan diminta untuk menyambungkan telefon Android anda dengan komputer riba atau PC menggunakan kabel USB.
  9. Setelah disambungkan, Vysor pada PC akan mengesan paparan skrin Android
Sekiranya anda sudah bersambung, kini anda boleh menavigasi Android pada PC anda. Anda boleh memasang aplikasi atau memadam aplikasi dan melakukan banyak perkara seperti menggunakan Android pada umumnya. Jika anda mahukan ciri yang lebih lengkap, Vysor menyediakan versi berbayar.

3. Menggunakan BBQScreen

Anda juga boleh memaparkan paparan skrin telefon Android anda pada PC menggunakan BBQScreen. Terdapat dua aplikasi yang boleh anda pasang. Pertama, aplikasi dipasang pada PC atau komputer riba dan yang kedua ialah aplikasi yang dipasang pada Android.

Aplikasi khas yang dipasang pada Android, anda perlu membayar untuk aplikasi ini. Ya, aplikasi ini tidak percuma kerana aplikasi premium, jelas anda akan bebas dari berbagai iklan yang muncul dalam aplikasi. Bagaimana untuk memasang aplikasi ini agak mudah, iaitu seperti berikut:

  1. Anda memasang aplikasi BBQScreen Remote terlebih dahulu pada telefon Android.
  2.  Kemudian, lawati laman BBQScreen melalui penyemak imbas pada komputer riba atau PC anda. 
  3. Muat turun aplikasi mengikut sistem operasi atau versi komputer riba anda. Jika komputer riba anda menggunakan jenis 64-bit, kemudian pilih jenis 64-bit.
  4. Selepas itu, pasang pada komputer riba atau komputer anda, kemudian masukkan konfigurasi IP anda. 
  5. Bagaimana untuk mengetahui IP Config anda ialah menggunakan "command prompt" kemudian ketik "ipconfig -a" (tanpa petikan). 
  6. Buka BBQScreen untuk aplikasi Android dan klik butang on. 
  7. Lihat alamat IP dalam aplikasi. 
  8. Sekiranya ia tidak muncul, semak sambungan internet anda.
  9.  Lihat alamat IP yang muncul dalam BQScreen untuk aplikasi Android. 
  10. Tulis alamat IP pada BQScreen yang dipasang pada PC atau komputer riba anda. 
  11. Tahniah, sekarang skrin paparan HP boleh muncul di PC.
4. Menggunakan AirDroid

AirDroid bukan sekadar aplikasi untuk memaparkan skrin telefon bimbit Android pada PC. Aplikasi ini juga boleh berfungsi sebagai aplikasi pengurus fail yang boleh diakses menggunakan PC walaupun dengan ciri-ciri terhad.

Menggunakan AirDroid adalah cara paling mudah untuk memaparkan skrin Android pada PC. Anda hanya perlu memasang aplikasi AirDroid pada telefon Android anda dan mendaftarkan akaun AirDroid. Kemudian, anda mengakses tapak AirDroid pada pelayar PC, anda juga boleh memuat turun AirDroid untuk desktop. 

Untuk menyambungkan Android ke PC ini, anda mesti disambungkan ke rangkaian WiFi yang sama melalui Mod Sambungan Tempatan. Kemudian, log masuk menggunakan akaun AirDroid anda di web AirDroid atau program AirDroid. Anda juga mesti log masuk menggunakan akaun yang sama pada telefon Android anda.

Dengan AirDroid, anda dapat melihat rupa telefon Android anda dengan ciri "tangkapan skrin" seperti dalam gambar di atas. Malangnya, aplikasi ini hanya boleh memaparkan paparan tanpa kawalan penuh seperti navigasi di Android atau memindahkan data dari Android ke PC.

Perkara menarik tentang aplikasi ini adalah memudahkan mengakses data pada Android, seperti akses kepada video, foto, dan lain-lain. Tetapi, ciri-ciri ini tidak begitu menarik jika anda membeli versi Pro versi AirDroid alias yang dibayar. Jika anda memilih versi berbayar AirDroid, anda boleh mendapatkan banyak ciri menarik seperti pemindahan data, kuota data jauh tanpa had, dan tentu saja tanpa pengiklanan.