5 Cara Penggunaan Aplikasi WeSing dengan mudah

Adakah anda suka menyanyi? Pasti kerap melawat karaoke untuk menyalurkan hobi anda. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mempunyai banyak masa untuk pergi ke karaoke, anda boleh menggunakan aplikasi karaoke pada telefon Android anda.

Percaya atau tidak, kini banyak aplikasi untuk karaoke yang boleh anda muat turun terus dari Google Play Store. Salah satunya ialah WeSing Karaoke. Yup, aplikasi huburan yang dilancarkan oleh Tencent Music Entertainment Hongkong boleh menjadi pilihan alternatif untuk anda. Kali ini saya ingin berkongsi tutorial mengenai cara menggunakan aplikasi WeSing Karaoke. Penasaran? Mari lihat perbincangan.


Nah, sebelum anda memulakan karaoke, anda perlu memuat turun dan memasang aplikasi terlebih dahulu. Berikut langkah-langkahnya:

  • Pastikan telefon anda disambungkan ke sambungan internet. 
  • Masukkan aplikasi Google PlayStore.
  • Cari aplikasi WeSing Karaoke melalui enjin carian atau medan carian.
  • Selepas aplikasi dijumpai, klik butang pemasangan dan tunggu sehingga muat turun selesai.
  •  Apabila proses muat turun selesai, pasangkan aplikasi pada telefon bimbit anda.
Kini itulah cara memuat turun aplikasi WeSing Karaoke di Google Playstore. Untuk lebih banyak kemudahan, kami menyediakan pautan muat turun aplikasi. Anda boleh muat turun terus di sini. Seterusnya, lihat langkah-langkah untuk menggunakan aplikasi WeSing di bawah.

5 Cara Penggunaan Aplikasi WeSing dengan mudah :

1. Log masuk menggunakan akaun e-mel atau media sosial

Selepas muat turun dan proses pemasangan selesai, anda boleh menggunakan aplikasi WeSing Karaoke dengan serta-merta. Walau bagaimanapun, anda mesti lulus proses log masuk terlebih dahulu. Sangat mudah, anda hanya perlu log masuk menggunakan akaun Google, Facebook atau Twitter anda. Anda hanya memilih satu daripada tiga dan voila, anda boleh mula menggunakan aplikasi WeSing Karaoke.

2. Mencari Lagu untuk Sing

Langkah seterusnya tutorial cara menggunakan aplikasi WeSing Karaoke adalah mencari lagu untuk menyanyi. Mudah dilakukan. Anda hanya perlu klik pada butang ikon mic yang terletak di bahagian bawah seperti yang ditunjukkan dalam imej di atas. Kemudian, taip tajuk lagu yang anda mahu nyanyi dalam medan carian. Anda juga boleh mencari lagu mengikut nama artis melalui ciri artis atau bahkan mencari lagu yang paling popular melalui carta.

Di samping itu, anda boleh memilih lagu yang anda mahu nyanyikan dalam ciri Lokal seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Dalam ciri ini, lagu yang tersedia yang telah anda muat turun sebelum ini. 

3. Melaraskan Kedudukan Kamera

Sebelum anda memulakan rakaman video untuk menyanyi, anda boleh menyesuaikan kedudukan kamera mudah alih anda. Mudah-mudahan, selepas mencari lagu yang anda akan menyanyi dan klik pada butang 'Sing Sekarang', skrin akan memaparkan pilihan mod nyanyian, tetapan kamera dan juga menu untuk memilih penapis muka.

Untuk melaraskan kedudukan kamera, anda boleh mengklik ikon kamera seperti yang ditunjukkan. Sekiranya anda ingin menggunakan kamera hadapan, anda hanya perlu klik pada ikon kamera dan ia akan berubah secara automatik ke mod kamera depan.

4. Menggunakan Penapis Wajah

Sementara itu, untuk menambah penapis wajah, semua yang anda perlu lakukan ialah klik ikon wajah, maka anda hanya pilih penapis yang dikehendaki. Sangat mudah? 

5. Pilih Mod Nyanyian

Dalam aplikasi WeSing, anda boleh memilih mod nyanyian. Ya, jika anda mahu menyanyi sendiri, anda boleh memilih mod solo dengan serta-merta. Jika anda ingin duet, anda boleh memilih mod duet dan cari pasangan untuk menyanyi lagu yang sama. Caranya, anda hanya klik butang duet seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Kemudian, senarai profil pengguna akan dipaparkan yang boleh dijemput untuk duet bersama.

Nah, jika anda lebih suka menyanyikan lagu tanpa iringan muzik, anda boleh memilih mod acappella. Malangnya, mod acappella hanya boleh dilakukan secara bersendirian. Untuk memilih mod acappella, anda boleh kembali ke menu buku buku dengan mengklik butang mic di bahagian bawah.