5 Aplikasi Android untuk Menambah Memori Internal

Memori internal adalah memori yang telah dimasukkan ke dalam peranti yang ruang penyimpanan untuk pelbagai jenis fail. Salah satunya adalah ingatan dalaman pada telefon pintar. Walaupun telefon pintar output kini mempunyai storan tempatan dengan kapasiti yang besar.


Biasanya memori tidak hanya sebagai penyimpanan fail tetapi juga aplikasi yang membuatnya habis dengan cepat. Walau bagaimanapun, terdapat penyelesaian untuk mengatasinya dengan aplikasi peningkatan memori dalaman pada Android berikut :

1. App 2 SD Meningkatkan Kawasan Memori Dalaman

Aplikasi penambah ingatan dalaman pertama adalah App SD atau biasa disebut AppMgr. Memasang aplikasi ini akan menambah ingatan dalaman kepada telefon pintar tanpa rooting.

Aplikasi ini juga boleh menambah memori kepada beberapa GB. Walaupun ia tidak menambah kapasiti terlalu banyak, sudah cukup bagus untuk membuat memori dalaman lebih longgar.

Cara kerjanya adalah untuk memindahkan setiap aplikasi yang dipasang dalam memori dalaman ke Kad SD supaya memori dalaman menjadi lebih longgar.

2. Tambah sehingga 50 GB Memori dengan Aplikasi Mega

Mega atau dikenali sebagai Mega Space adalah aplikasi yang boleh menambah sehingga 50 GB memori. Oleh itu, aplikasi ini boleh meningkatkan ruang storan dalaman pada telefon pintar.

Di samping itu, aplikasi ini juga boleh menyulitkan fail dengan betul supaya fail menjadi lebih selamat.

Itulah 5 aplikasi penambah ingatan dalaman pada telefon pintar yang boleh cuba mengembangkan kapasiti telefon pintar. Secara umum, penambahan memori menggunakan aplikasi tidak membahayakan telefon pintar.

Oleh itu, ramai orang menggunakan aplikasi itu untuk memberi ruang untuk ingatan dalaman. Terutama untuk penyimpanan dalam talian, sila aktifkan data anda untuk menyegerakkan data.
Mega Space sesuai untuk sesiapa sahaja yang ingin menyimpan fail penting pada telefon pintar. Permohonan ini boleh digunakan dengan mendaftarkan akaun Mega untuk mendapatkan kapasiti 50 GB percuma!

3. Memori percuma dengan Google Drive

Untuk pemilik telefon pintar, tentu saja, mereka sudah biasa dengan Google Drive. Aplikasi ini adalah aplikasi Google lalai yang biasanya tertanam pada telefon pintar yang boleh digunakan untuk menyimpan dan menyimpan fail.

Google Drive akan menyediakan ruang sebanyak 15 GB untuk sesiapa sahaja apabila membuat akaun Gmail terlebih dahulu. Cukup besar untuk menyimpan pelbagai jenis fail yang ada pada telefon pintar supaya ia menambah lebih banyak ruang storan dalaman.

4. Tambah Kapasiti Memori dengan Swapper

Swapper juga merupakan aplikasi yang boleh digunakan untuk menambah memori secara percuma. Muat turun aplikasi ini melalui Play Store dan pasang kemudian ikuti langkah-langkah.

Aktifkan Swap Arcive pada menu Boot dan dalam bahagian Kedudukan Fail swap pilih Pemisahan Kad SD. Masukkan keupayaan yang dikehendaki untuk ingatan dalaman dalam seksyen Swap Saiz Fail dan simpannya. Proses ini akan menambah kapasiti kepada partition aplikasi yang diinginkan.

5. Tambah Memori Dalaman dengan Pautan 2 SD Application

Aplikasi penambah ingatan memori telefon pintar seterusnya ialah Link 2 SD yang boleh menambah memori dalaman dengan bebas. Di samping itu, aplikasi ini juga boleh digunakan untuk membuat partisyen sendiri.

Walau bagaimanapun, malangnya aplikasi ini hanya untuk telefon pintar yang telah di-root.

Walaupun ia perlu melalui proses akar, sebenarnya aplikasi ini agak banyak pengguna. Ini kerana Link 2 SD bukan sahaja penambah ingatan tetapi juga mempunyai pelbagai fungsi pelbagai fungsi.