Tips Berpakaian Nyaman Apabila Hamil

Pelbagai perubahan dalam badan semasa mengandung sering membuat ibu menjadi tidak nyaman dan tidak yakin apabila memilih pakaian. Walaupun kehamilan tidak menjadi halangan untuk tetap menarik dan nyaman.


Pembesaran abdomen, badan yang sering berkeringat dan mudah letih, membuatkan anda perlu menyesuaikan pilihan pakaian anda. Sebaliknya, pilihan pakaian yang kurang sesuai dapat membuat Ibu kurang selesa dan mengganggu pergerakan Ibu.

Panduan Pakaian semasa Hamil

Dengan padanan padat, pakaian yang ada masih boleh dipakai, jadi anda hanya perlu membeli pakaian dan peralatan baru yang cukup. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda lakukan:

Pakai baju yang sudah ada

Dalam trimester pertama kehamilan, pakaian yang sudah anda miliki masih boleh digunakan, terutamanya yang mempunyai bahan yang boleh diperbaharui, seperti baju longgar, baju sejuk dan seluar atau skirt tertentu.

Pilih warna gelap dan tidak terlalu longgar

Pilih pakaian dengan warna gelap untuk menjadikannya lebih mudah untuk dicampur dan dipadankan. Pakaian yang sesuai dengan tubuh anda akan menjadikan anda lebih selesa daripada pakaian yang terlalu longgar. Juga berhati-hati ketika memilih skirt, Bun. Pastikan skirt itu cukup panjang untuk menjadikan ibu selesa ketika duduk.

Ambil kesempatan daripada getah cangkuk butang

Anda juga boleh memakai seluar dengan butang depan. Ini masih boleh dilakukan dengan memakai hubungan getah atau elastik yang dihubungkan antara butang. Sekarang terdapat banyak kedai yang menyediakan butang getah khusus untuk wanita hamil seperti ini. Jangan lupa, apabila memakai getah, pakai pakaian yang lebih panjang daripada pinggang dan pusar untuk menutup getah, ya, Bun.

Bra dengan saiz yang betul

Apabila payudara berubah semasa kehamilan, coli yang anda pakai sekarang boleh dipakai lagi. Anda boleh mencuba bra saiz yang lebih besar, coli sukan yang biasanya tidak ketat, atau bra penjagaan.

Berhati-hati dengan pakaian ketat

Pakaian ketat mungkin tidak membahayakan bayi. Ia hanya membuatkan ibu berasa tidak selesa. Adalah disyorkan untuk menggunakan pakaian yang agak longgar, diperbuat daripada selesa dan boleh menyerap peluh dengan baik.

Gunakan pakaian yang ada

Untuk butiran lanjut, cuba, Bun, buka almari. Jika anda sudah mempunyai jenis pakaian yang berikut, maka anda boleh mengoptimumkannya untuk dipakai semasa mengandung dan selepas melahirkan.

Kardigan longgar

Memakai kardigan adalah pilihan yang boleh membuat anda berasa lebih fleksibel kerana bahagian hadapan tanpa butang. Anda juga boleh mencuba kardigan dari pelbagai bahan seperti bulu yang menghangatkan badan.

Pakaian

Pakaian adalah pilihan yang boleh dipercayai untuk keselesaan. Rok pensil dengan pinggang tinggi boleh digabungkan dengan baju atau blaus kasual.

Jumpsuit

Melepak dengan bahan yang boleh meregangkan dan menyesuaikan badan pada kaki boleh menjadi pilihan untuk tetap kelihatan menarik dan selesa. Anda boleh menggabungkannya dengan baju di bahagian dalam. Setelah melahirkan, anda boleh memakainya untuk pakaian sehari-hari.

Tunic

Tunik membuat perut lebih lega. Bentuk yang luas di pinggang membuat jubah itu boleh dipakai bukan sahaja sebelum dan selepas melahirkan, tetapi juga semasa mengandung. Pasangan dengan seluar jeans atau seluar jeans.

Bingkap

Anda boleh memilih bingkap khas untuk wanita hamil. Pilih baki dengan pinggang getah yang boleh berkembang untuk menyesuaikan perut diperbesar dan campuran dengan bahagian atas yang luas. Seluar jenis ini juga boleh digunakan supaya ia dapat terus dipakai sehingga selepas bayi dilahirkan. Pilih yang gelap supaya mereka boleh dipadankan dengan pelbagai puncak. Di samping itu, jins ketat yang baik juga merupakan pelaburan yang baik kerana mereka boleh dipadankan dengan apa-apa.

Selain pakaian, yang perlu dipertimbangkan ketika perut diperbesar, yaitu sepatu yang digunakan. Kerana, wanita hamil akan lebih sukar untuk mengekalkan keseimbangan. Kasut rata adalah lebih mesra daripada kasut dengan hak, terutama tumit tinggi. Pilihan kasut rata yang selesa, seperti kasut untuk kasut. Jika anda bimbang kaki anda akan membengkak, anda boleh memilih kasut saiz yang lebih besar. Anda boleh memilih warna neutral untuk memudahkan campuran dan perlawanan.