5 Game Android yang Sering Mengadakan Turnamen

Bermain permainan adalah salah satu media untuk menghiburkan diri kita dari semua kegiatan yang telah kita lakukan. Terutamanya dengan kehadiran telefon pintar Android, yang menyediakan sokongan sendiri untuk pengguna telefon pintar untuk bermain permainan dengan kualiti tinggi.

Terdapat banyak permainan Android yang boleh donwload dengan mudah di Play Store, percuma dan berbayar. Selain itu, kadang-kadang pemaju permainan sering juga mengadakan acara atau pertandingan dengan hadiah hebat yang bernilai hingga ratusan juta rupiah. Oleh itu, banyak pasukan sudah bersedia untuk mengambil bahagian dalam kejohanan ini.


Biasanya, beberapa permainan Android yang sering bersaing adalah mereka yang mempunyai banyak peminat dan semakin meningkat. Jadi, apa permainan sering memegang pertandingan? Sebahagian daripada mereka adalah seperti berikut.

1. Garena Free Fire

Pada awal tahun 2019, api percuma menjadi permainan yang sangat popular di Android. Dan sehingga kini kewujudannya kekal stabil di pangkat pertama dalam menu permainan yang paling popular di Play Store.

Ini membuktikan bahawa permainan yang mempunyai genre pertempuran royale sememangnya semakin meningkat, oleh itu pemaju sering mengadakan acara tertentu dengan memasukkan kod api api.Malah, pertandingan dengan hadiah hebat di peringkat kebangsaan dan antarabangsa sering dipegang oleh pemaju permainan.

Sebut saja pertandingan kebakaran rasmi rasmi yang dianjurkan oleh Garena Indonesia seperti Kejohanan FFIM atau Pemadam Kebakaran Indonesia di tingkat nasional. Di samping itu, terdapat juga peringkat antarabangsa FFWC atau Piala Dunia Piala Dunia dengan jumlah hadiah sehingga $ 100,000 atau setaraf dengan Rp 1.4 bilion. Kejohanan FFWC sendiri dimenangi oleh pasukan dari Indonesia iaitu Evos Capital.

2. Mobile Legends: Bang Bang

Permainan akhir-akhir ini berkembang oleh Moonton sebagai pemaju. Walaupun kini popularitinya mula pudar, tetapi pemaju masih sering memegang pertandingan. Salah satu kejohanan rasmi ialah Kejohanan Liga Legends Profesional Bergerak atau disingkat kejohanan MPL dengan jumlah hadiah sehingga $ 120,000.

Permainan ini sememangnya sangat dikehendaki oleh semua kalangan yang terdiri daripada kanak-kanak sekolah rendah untuk mengajar kakitangan walaupun, boleh memainkan permainan ini. Oleh itu, pertandingan mudah alih legenda sering diadakan di beberapa rantau dengan hadiah yang cukup menarik, seperti kejohanan MPL atau Mobile Legends Professional League pada tahun 2019.

3. PUBG Mobile

PUBG Mobile adalah salah satu permainan yang sering memegang pertandingan. Permainan yang dibangunkan oleh Tencent Games, juga mempunyai permainan yang tidak jauh berbeza dari permainan api Percuma. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan dari segi aksara, peta, kulit dan sebagainya. Satu daripada kejohanan yang diadakan tahun ini ialah Kejohanan Kebangsaan Indonesia PUBG Mobile 2019.

Kejuaraan yang diadakan baru-baru ini mengandungi kolam hadiah bernilai Rp 1 bilion. Kejohanan ini dimenangi oleh pasukan Bigetron sebagai pemenang pertama dengan hadiah Rp 188 juta, dan posisi pelari diisi oleh Evos.

4. Arena of Valor

Arena of Valor atau sering dipanggil AOV, sememangnya satu permainan yang menarik untuk dimainkan. Penggemar permainan ini juga cukup banyak, dengan itu membuat AOV dimasukkan sebagai salah satu permainan yang paling popular di Play Store.

Pembangun permainan sering memegang pertandingan, dan salah satu kejuaran terbesar ialah Liga Bintang AOV atau ASL. ASL adalah pertandingan liga AOV yang paling berprestij untuk memastikan pasukan AOV yang paling sukar di Indonesia. Di dalam kejohanan ini, terdapat jumlah hadiah hingga Rp 2,6 miliar. Pasukan yang memenangi kejohanan ini akan mewakili Indonesia untuk mengambil bahagian dalam kejohanan antarabangsa.

5. Marilah Dapatkan Kaya

Permainan yang masih merupakan satu perbadanan dengan garis ini boleh dikatakan sering mengadakan pertandingan, mulai dari hadiah kepada hanya duit syiling pelekat, hingga hadiah wang tunai yang mencapai $ 10,000 atau setara dengan Rp 140 juta. Mari kita Dapatkan permainan adalah salah satu permainan Android dengan kategori kasual, supaya semua orang dapat bermain dengan mudah.

Permainan ini juga mempunyai permainan yang unik. Anda hanya perlu melancarkan dadu, dan dengan serta-merta anda merasa seperti anda sedang mengembara dunia. Seperti permainan monopoli, anda juga boleh mendapatkan harta dalam permainan, atau barangan lain yang pasti menarik. Walau bagaimanapun, adakah anda tahu? Mari kita dapatkan rakan sekelas Rich juga sering mengadakan kejohanan seperti Kejohanan Sukan Kejuaraan Indonesia 2018 dengan jumlah hadiah sebanyak 10 ribu USD.